Domácí úkoly prý vznikly jako trest pro žáky. Nebo spíš pro rodiče?

9. 3. 2022 -  Kvído radí

Že škola děti přetěžuje, to si asi občas pomyslí každý rodič, ať už má doma roztěkaného školáka, nebo pilnou školačku. Když přijde řeč na domácí úkoly, protočíme oči všichni, protože kdo se má sakra v těch zlomcích nebo větných členech vyznat? Schválně, kolikrát jste si říkali, že právě tohle se děti mají naučit ve škole.

Domácí úkoly prý vymyslel italský pedagog Roberto Nevilis v roce 1905. Děti mu na hodinách zlobily, tak než aby je umravňoval a dostal do nich látku během vyučování, dal jim úkoly na doma. Jak to zafungovalo, nevíme, ale původ domácích úkolů jako kárného prostředku je tím víceméně jasný. Možná tím úplně prvním nebyl zrovna Roberto, ale že by s úkoly někdo přišel proto, aby se doma žáci (a jejich rodiče) nenudili, není úplně pravděpodobné. Každopádně víme, že domácí úkoly s otevřenou náručí přivítali učitelé na celém světě.




Je to nutné zlo, nebo zbytečné zlo?

Těžko najdete rodiče nebo žáka, který by na domácí úlohy neměl žádný názor. Zatímco Češi jsou většinou přesvědčeni, že děti potřebují úkoly jako prase drbání, v cizině v nich víceméně obecně vidí útisk establishmentu. Těžko najdete rodiče nebo žáka, který by na domácí úlohy neměl žádný názor. Zatímco Češi jsou většinou přesvědčeni, že děti potřebují úkoly jako prase drbání, v cizině v nich víceméně obecně vidí útisk establishmentu. 

Takže zatímco u nás narazíte na články typu: 

  • Domácí úkoly jsou nezbytná součást vzdělávání
  • Škola má právo žákům zadávat povinné domácí úkoly
  • Výzkumy potvrzují, že domácí úkoly jsou nutné pro zapamatování 
  • 10 zásadních důvodů, proč jsou domácí úkoly nezbytné 


Anglicky psané zdroje mají zcela opačný názor:

  • 10 zásadních důvodů, proč jsou domácí úkoly nesmysl
  • Domácí úkoly jsou zbytečné a žákům vysloveně škodí
  • Učitelé kradou žákům dětství a zbavují se odpovědnosti
  • Proč mají rodiče právo, aby jejich děti učili ve škole?


Taky máte tak nějak pocit, že jste spíš na straně těch, kteří by domácí úkoly zakázali? Pojďme se podívat na to, čím se nejčastěji argumentuje.




Domácí úkoly škodí zdraví

Děti mají odpoledne lítat venku, ne se hrbit nad učením. Soustavný stres ze školních povinností taky ničí jejich duševní zdraví. Dokonce kvůli tomu mohou špatně spát. Ehm, kdy naposledy vaše ratolest vážně „lítala venku“ a nemuseli jste ji vyhánět od počítače, tabletu, telefonu? Plus – mají zastánci úkolů aspoň letmou představu o tom, jak vznikají bezduché referáty? Buďme upřímní, jakýkoli psaný úkol učí děti pracovat primárně se zkratkami Ctrl + C a Ctrl + V. A ohledně toho spánku… Když jim telefon neseberete, usnou s ním na obličeji.




Úkoly kradou dětem volný čas

Profesor Peter Gray z Boston College má jistě pravdu – mnohé děti žijí ve striktním režimu školy, kroužků a dalších povinností. Říká dokonce, že organizovat jim čas i doma, je vyloženě drzost. Na tom něco je. Na druhou stranu i my dospělí dobře víme, kolik času nám seberou sociální sítě, nekonečné seriály a připitomělé reality show, u kterých člověk uvízne jenom proto, že nevěří svým očím. Čeká někdo, že bez úkolů si děti vezmou knihu o Původu druhů nebo si začnou brnkat na klavír? To se nestane. Buď doma uděláte dusno, nebo budou viset na TikToku, sázet headshoty ve Fortnite apod. Takže po pravdě, sem tam nějaké zadání ze školy nemusí být úplně na škodu.




Úkoly nemají prokazatelný vzdělávací význam

Jeden z nejznámějších kritiků vzdělávacího systému v USA Alfie Cohn napsal v roce 2006 pojednání Mýty o domácích úkolech (Homework Myths). Mimo jiné uvádí, že na „základce“ jsou řeči o spojitosti samostatných domácích příprav a pozdějším úspěchem na vysoké škole nesmysl. A že ještě na střední škole je přínos vzorně vykonávaných domácích úloh pro úspěch na VŠ sporný. Na tom se nicméně shodnou skoro všichni. Spousta Cohnových odpůrců ale říká, že domácí úkoly nemají smysl jen coby příprava na VŠ „samostudium“. Zlepšují zapamatování látky, umožňují učiteli využít čas na vysvětlování, a ne procvičování atd. Pak se ale nabízí otázka: Není toho v osnovách moc, když škole nestačí už tak většina dne?

Domácí úkoly kazí vztahy mezi rodiči a dětmi

Tady už kritici kapku drhnou o dno, protože pak už vztahy mezi rodiči a dětmi může kazit třeba i nedělní oběd. Stačí, když chcete, aby se primárně jedlo. V pozadí navíc cítíte obavu, aby rodiče kvůli úkolům nepřišli o svou božskou auru. Často si totiž sami nejsou schopni s úkoly poradit. Ale všimněte si té lišácké formulace: ne proto, že by v tom měli guláš, ale „proto, že se učivo během let zásadně změnilo“. No tak jistě, třeba kuličková počitadla už se vážně moc nepoužívají. Haha. Ne, bez legrace. Může to být argument, ale třeba při úkolu na výpočetní techniku. Jinak je to spíš snaha hodit na domácí úkoly opravdu kde co.




I rodič má duševní zdraví jenom jedno

Jasně vidíme, že jsme vážně jiná kultura. Ostatně ani výchovné směry zaměřené hlavně na naprostou volnost u nás moc nefrčí. Takže jasně, děti mají nárok na volný čas, zdravý životní styl, psychickou pohodu a dětství. ale rodič také není z žuly. Je-li u vás doma kvůli úkolům peklo, není to samozřejmě dobré pro nikoho. Snažte se najít model, v rámci kterého jsou děti aspoň chvíli v klidu a systematicky se snaží pracovat samy, zatímco vy si vydechnete po celém dni v práci. Součástí dohody by pak ale mělo být, že to následně s nimi projdete a případně dotvoříte.

I Češi se umí vzbouřit

Abychom se ale netvářili, že u nás jsme ohledně úkolů v Česku všichni zajedno, musíme zmínit alespoň příklad z roku 2018. Tehdy nejen veřejné mínění rozvířil blogový příspěvek autora, který si říkal „Táta parťák“. U ředitele školy pro své dítě vymohl výjimku z povinnosti plnit domácí úkoly a na svém blogu k tomu motivoval i další rodiče. K situaci se tehdy vyjadřovalo dokonce Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), které ovšem potvrdilo, že na povinné domácí úkoly má škola právo. Tím ovšem úředníci jen přilili olej do ohně.

Ministerstvo lže!

Na spor ihned reagovala právnička Ligy lidských práv Zuzana Candigliota, která MŠMT označila za lháře. Podle jejího názoru Česká školní inspekce opakovaně potvrdila, že školní úkoly jsou čistě v kompetenci jednotlivých škol a jejich zadávání musí být v souladu s právními předpisy a přiměřeným vývojem dítěte. Z toho prý plyne, že „žák povinnost plnit domácí úkoly nemá, neboť tato povinnost není předvídatelným a jasným způsobem stanovena zákonem. Navíc škola nemůže zasahovat do soukromého života dítěte a jeho rodiny, která může mít zcela jiné priority ve svém volném čase než plnit domácí úkoly,“ rozčilovala se.

Měla tato vyhrocená mediální debata nějaké vyústění? V jistém smyslu vlastně ano. Vcelku razantně ji utnul koronavirus, který na dlouhé měsíce udělal domácí úkoly téměř z veškerého vzdělávání. Ukázalo se, že jestli naše školství v něčem zaspalo modernizaci, nejsou to primárně názory na domácí úkoly, ale spíš pedagogická průprava v oblasti moderních technologií. Když na věčných online hodinách místo „Ticho tam vzadu!“ slyšíte spíš „Tak řekněte někdo něco!“, je jasné, že diskuse o domácích úkolech zaniká v problémech neplánovaného domácího školství obecně…


Text: Michal Schindler Foto: Getty Images