Blíží se zápisy do základních škol. Je vaše dítě připraveno, aby uspělo?

19. 3. 2021 -  Rozhovory

Čeká vaše dítě v letošním roce zápis do první třídy a vy byste ho na něj rádi připravili? S tím by vám mohl pomoci rozhovor se speciální pedagožkou Mgr. Ivanou Vlkovou. Poradí vám, co by měl budoucí prvňáček zvládnout, a co budete u zápisu potřebovat.

Co je školní zralost a jaké dovednosti by ji měly tvořit? Co by měl budoucí prvňáček vlastně zvládnout, než usedne do školních lavic a jak ho tímto obdobím, co nejlépe provést, aby se na školu těšil a učení ho bavilo?

Děti v předškolním věku, významně pak ve věku do šesti let, mají ohromný potenciál, který v nich čeká na to, aby byl plně využit. Záleží jen na tom, jaké informace, dovednosti, zkušenosti, příležitosti děti dostanou. Je tedy jen na nás rodičích, abychom získali již v raném věku našeho dítěte informace, které vedou k naplnění onoho potenciálu, jímž ovlivníme úspěšnost dětí ve vzdělávacím procesu i v životě samotném. Měli bychom vytvořit v pravý okamžik ty nejvhodnější podněty ve všech oblastech rozvoje, ať už se jedná o rozvoj motorických funkcí, smyslového vnímání či rozvoj mateřské řeči a cizích jazyků, fantazie, názorově pojmového myšlení či matematických představ. V neposlední řadě je důležitý i rozvoj sociálního učení, schopnosti empatie a tzv. emoční inteligence za vřelého přístupu blízkosti, porozumění a konejšivé náruče plně přítomného rodiče.



Co tedy vybrat ke stimulaci zmíněných oblastí, když je toho na trhu tolik?

Děti by měly získávat zkušenosti na trojrozměrných předmětech. Proto bychom měli sáhnout raději po stavebnicích, mozaikách, deskových a karetních hrách, hlavolamech, kaple, nůžkách a lepidle, trojhranných, nejlépe duhových, pastelkách než po tabletu či počítači, který dětem mnohé informace z prostorového vnímání, matematických představ či motorických dovedností zprostředkovat neumí. Měly by zkušenost získávat přes vlastní tělo a dostávat otázky, které je vedou k zamyšlení a hledání odpovědí v nich samých. Měly by dostat příležitost tvořit barvami, různými materiály a experimentovat jak v přírodě, tak v běžném životě třeba i při společném vaření, pečení, vysávání nebo sekání dříví. Váš příklad a společné tvoření je nejvíc, co od vás mohou dostat. Lego, Geomag, Miniluk, Logico Piccolo či hry od Albi vám budou dobrými pomocníky. Pro správnou stimulaci můžete použít i pracovní sešity. Doporučuji sáhnout jen po takových, které respektují posloupnost rozvoje dítěte a jsou sestaveny odborníky na předškolní vzdělávání, neboť vám zaručí, že jdete správným směrem. Edice KVÍDO od Albi je k tomuto účelu přímo vytvořena. Nepodceňujte důležitost pohybu, rozvíjí nejen motorické schopnosti, ale i sociální dovednosti. Upřednostněte vždy pohyb před nadužíváním moderních technologií a sledováním televize. Pro relaxační chvilky dávejte přednost společnému času nad knihou.

Měla by dítě k zápisu připravit rodina, nebo je to povinnost školky?

Tak již celý předškolní rok mají děti ve své mateřské škole přípravu, která je jak individuálně, tak skupinově zaměřena na rozvoj percepčně motorických a kognitivních dovedností. Učitelky mají většinou mnohaleté zkušenosti a poznají včas, zdali je doma potřeba ještě něco navíc trénovat nebo navštívit fyzioterapeuta, logopeda nebo třeba psychologa, který s danou nezralostí může rodině včas pomoci. Zápis je dvacetiminutová záležitost, může v případě větších nezralostí upozornit na problém třeba s výslovností či držením tužky, sociální nezralostí pokud se dítě při zápisu s cizí osobou zasekne zcela. Ale určitě se tento pro dítě důležitý akt nedá posuzovat jako validní zkouška zjištění současné úrovně školní zralosti dítěte. Doporučení do pedagogicko-psychologické poradny PPP může navrhnout učitelka MŠ, logoped, speciální pedagog, kterého některé školky mají, nebo i pediatr. Pokud si rodiče nejsou jisti, mohou se sami obrátit na pedagogicko psychologickou poradnu či podobná pracoviště. Rodina by měla děti v těchto aktivitách též podporovat a nabízet dětem podnětné prostředí.





Přibývá odkladů? A jaké jsou nejčastější důvody?

Bylo období, tuším tak před pěti lety, kdy to byla doslova móda, ale musím říct, že jsou rodiče natolik rozumní, že si to nechali většinou vymluvit. Protože není odklad jako odklad.

Pokud je dítě nezralé percepčně a není tam jiné zásadní oslabení, dá se specifickým cvičením nezralost odstranit včas. Ale třeba oblast řeči, motoriky, grafomotoriky, pozornosti, či oblast sociálně emoční zralosti má svá specifika a čas, který nikterak neurychlíte. Pokud dítě v květnu ještě nezvládá výslovnost šesti sykavek, l, r, a ř, je tento fakt důvodem k odkladu školní docházky.

Kdy bych vůbec odklad nedoporučila, je případ, kdy třeba chlapeček narozený v jarních měsících téměř čte, počítá do stovky, zná celou abecedu, ale je líný se ráno oblékat a brzo vstávat a maminka mu slouží a řekne: „Tak my bychom rádi požádali o ten odklad, on Franta si rád pospí a já jsem ještě na mateřské, tak si prodloužíme o rok pohodu“. Pohodu si sice prodlouží, ale Fanda se už nenaučí přirozeně učit, protože s nástupem školy bude zvládat dvě třetiny učiva první třídy a může se i nudit, kdežto ve třetí třídě, která už není jen o tom, co okoukám ve škole, se může z původně velmi nadaného dítka stát průměrný dvojkař, protože se nenaučil učit.

Co jsou v současné době největší potíže předškoláků? Co stávajícím generacím moc nejde, v čem jsou naopak vidět obrovské pokroky?

Myslím, že veliký vliv na zralost některých oblastí u předškoláků má nadužívání tabletů, telefonů, herních konzolí a PC. Je velký rozdíl v aktivní zábavě při použití stavebnic, pastelek a trojrozměrných předmětů, se kterými se dítě učí manipulovat, stavět, odhadovat hmotnost, tvar, barvy a další kategorie sloužící k rozvoji motorických schopností, ale i zrakového rozlišování či předmatematických představ oproti zábavě pasivní, kdy přijímá již hotové informace a nezapojuje vlastní fantazii a nerozvíjí motorické, sociální a komunikační dovednosti. V tom vidím handicap dnešního života face to screen oproti face to face, kdy se do hry zapojí více komunikujících osob a dítě je nuceno k přemýšlení, k pohotové odpovědi.





Ve své praxi vidím hromadně dopad na oblast komunikace a artikulace. Přibývá předškolních dětí s patlavou výslovností, ale i dětí, které mají problémy se stavbou věty, jejich řeč je často agramatická, nezřídka nerozumí řeči a instrukcím a nemluví. Nemají ani rozvinutou pasivní slovní zásobu, protože na ně dospělí tolik nemluví a dítě je odkázáno na monitor a displej či obrazovku. Druhý nejčastější dopad vidím u úrovně grafomotoriky, která dítě pak brzdí při jeho úžasných encyklopedických znalostech. A další podstatnou oblastí je sluchová pozornost, vůbec vnímat mluvený text a být schopen převyprávět obsah právě přečteného příběhu. Častěji přicházejí i děti s poruchou pozornosti a schopností poslechnout či respektovat dospělého, neboť dochází ve výchově často k rozvolnění hranic a děti činnost nedokončují, nebo rovnou oznámí, že to dělat ani nebudou a rodič je respektuje.

Co když máme nadané dítě a 6 let mu bude až v září, říjnu?

O předčasný vstup můžete zažádat v případě, že splníte úspěšně podmínku vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně a u odborného lékaře.

Jak mám postupovat, pokud chci pro své dítě odklad?

K zápisu je již potřebné přinést vyjádření z pedagogicko-psychologické poradny, logopeda a pediatra o důvodech odkladu školní docházky. K těmto vyšetřením je třeba se v tříměsíčním předstihu objednat.

Co budu s sebou k zápisu potřebovat?

Každá škola specifikuje své požadavky na svém webu, včetně dokumentů, které požadují, ale většinou postačí rodný list dítěte a doložení trvalého bydliště. U dětí, které již měly odklad školní docházky přineste doklad o rozhodnutí o odkladu. Pokud nastupuje dítě do školy předčasně, budete potřebovat vyšetření z pedagogicko psychologické poradny. Stejně tak pokud jste se rozhodli k odkladu školní docházky. K tomuto vyšetření je v současné době nejvyšší čas k objednání do PPP.





Jak mám dítě na zápis připravit?

Zápis je pro dítě prvním mezníkem v životě. Tento den je pro něj tedy dnem slavnostním a je vhodné ho tak pojmout. Letos to sice bude probíhat asi jen v online prostředí, ale i tak je dobré si o tom s dítětem pohovořit, připravit ho na to, že není třeba se obávat, jen odpovídat paní učitelce a ukázat vše, co už ví a umí. Ujistit ho, že vše umí a zvládne. Tento den by se měl odvíjet v příjemném a klidném duchu. Dítě celý akt zvládne a není třeba jej uměle učit zpaměti dopředu jakékoliv otázky, pokud jsme jej celý předškolní rok vhodně stimulovali.

Každá škola si koncipuje své zápisy sama a většinou dítě absolvuje hravou formou krátké testy, které se týkají zmíněných oblastí buď formou kolečka u více učitelek, nebo mu bude přidělena jedna, která s ním stráví cca dvacet minut. Pro ilustraci a lepší představu jsou to úkoly z jemné motoriky, jak si například zavázat tkaničku, držet správně tužku, sedět na židli, namalovat pár kliček, obloučků, geometrických tvarů, rozpoznat odlišnost na obrázku, domalovat půlku chybějícího obrázku, napočítat do pěti, orientovat se v pravolevé orientaci, vyprávět krátký děj z obrázku. Zjišťuje se úroveň výslovnosti sykavek, l, r, ř, první a poslední písmenko ve slově či počet slabik ve slově. Dítě by mělo vědět celé jméno, kde bydlí, jestli má sourozence, jména rodičů a datum narození. Orientovat se v ročních obdobích, znát barvy, umět zvířátka a jejich mláďátka či tzv. nadřazené pojmy jakými jsou třeba nábytek, dopravní prostředky, pečivo, ovoce, zelenina, oblečení, hračky, aj. Někde chtějí zazpívat nebo krátkou básničku.

Pokud stále máte pochybnosti o tom, zda jste vaše dítě správně připravili, pročtěte si na oficiálních stránkách MŠMT doporučení sestavené odborníky na předškolní vzdělávání tzv. „Desatero pro rodiče dětí předškolního věku“.

Stojí před námi období tzv. otevřených příležitostí, nepromeškejme ho! Závisí na něm radost a úspěch v životě vašich dětí! Úspěšný školní start vám přeje Mgr. Ivana Vlková, speciální pedagožka. 

A jak na tom vaše dítě aktuálně je, můžete vyzkoušet u zápisu nanečisto s aktivitami Kvído. Případně doporučujeme speciální zvýhodněný set určený přímo pro předškoláky, aby lépe uspěli u zápisu na ZŠ.

Text: Mgr. Ivana Vlková a Andrea Löflerová
Foto: Getty Images a archiv Albi